Thursday, September 15, 2016

Animowana grafika 3D

http://cad-projektowanie-komputerowe.blogspot.com/
Istnieje podstawowy podział w sposobie modelowania obiektów:
  • modelowanie pełne (solid)
  • modelowanie krawędziowe

Modele pełne są bardziej realistyczne, ale przez to trudniejsze do zbudowania – określają objętość przedstawianych obiektów.
Są często wykorzystywane przy symulacjach niewizualnych (inżynieria, medycyna, CAD).


Jedną z metod tworzenia modeli pełnych jest wykorzystanie voxeli.
Voxel (volumetric pixel/volumetric picture element) jest pojedynczym elementem trójwymiarowej matrycy, o pewnych określonych rozmiarach i możliwości przypisania mu dodatkowych informacji (np. rodzaj materiału).

Modelowanie krawędziowe lub reprezentacja brzegowa ( shell, b-rep) - takie modele są prostsze do utworzenia i przetwarzania. Opisują tylko powierzchnię obiektów, nie posiadają"środka", składają się wyłącznie z "nieskończenie cienkiej skorupki".

"Skorupka" ta jest tworzona na podstawie opisu modelowanych obiektów – albo automatycznie przez przetworzenie zapisu matematycznego, albo ręcznie przez edycję "skorupki" przez projektanta.

Istnieją różne metody opisu takich "skorupek". Jedną z nich jest metoda modelowania z wielokątów (polygonal modelling) – ich główną zaletą jest łatwość przetwarzania i renderowania, natomiast wadą jest stosowanie wyłącznie krawędzi prostych, a to zmusza do modelowania krzywizn za pomocą dużej ilości wielokątów.

2 comments:

  1. I can set up my new idea from this post. It gives in depth information. Thanks for this valuable information for all,.. projektowanie wnętrz łódź

    ReplyDelete
  2. Nice to be visiting your blog again, it has been months for me. Well this article that i’ve been waited for so long. I need this article to complete my assignment in the college, and it has same topic with your article. Thanks, great share. projektowanie wnętrz łódź

    ReplyDelete